Albercik.pl - darmowe artykuły na Twoją stronę

Witaj Guest

Szukaj Artykułu:


Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW » Zdrowie » Fitness » Magia ćwiczeń klasycznego Pilatesa

Magia ćwiczeń klasycznego Pilatesa

autor: diamondpilates | artykuł do pobrania

zamieszczono: 26.09.2012 10:27, przeczytano razy: 648, słów: 693


Na czym ona polega? Dlaczego, pomimo tak dużej różnorodności zajęć poprawiających komfort naszego życia, to właśnie klasyczny pilates, uchodzi za najskuteczniejszą drogę do pięknego ciała, dobrego samopoczucia, zdrowia oraz równowagi między ciałem i umysłem.


Ale czy w klasycznym pilatesie jest rzeczywiście ukryta jakaś magia?A może Joseph Pilates już osiemdziesiąt lat temu odkrył genialny sposób na zachowanie zdrowia i piękna do późnych lat życia, co dokładnie opisał i zilustrował w swojej książce „Return to Life Through Contrology and Your Health”?Przyjrzyjmy się więc najważniejszym składnikom tego „życiodajnego eliksiru „ i spróbujmy odkryć jego prostotę i oczywistość”.

Pierwszą podstawową zasadą w ćwiczeniach pilates jest oddech. Jest to punkt otwierający sesje treningową. Płynny, głęboki, spokojny oddech dotlenia ciało, wycisza umysł i kieruje nasze skupienie na to, co będziemy dalej robić. To także dzięki niemu możemy zachować energię podczas wykonywania ćwiczeń, a po sesji nie odczuwamy tak dużego zmęczenia.W pilatesie mówimy o oddechu do boku i tyłu żeber. Chodzi o to, żeby nie uruchomiać całej klatki piersiowej, tylko kierować powietrze dolnych żeber rozszerzając je na boki i do tyłu.

Przez lata praktyki „zblokowanego” oddechu utrwalamy odruchy oddychania przez wypychanie brzucha do przodu lub podnoszenie żeber przez uniesienie barków. Oddech jest spłycony, ciało spięte i osłabione. Oddech „do boku” mobilizuje właściwe mięśnie oddechowe, pozwalając zwolnić spięte grupy mięśni i zaangażować je do pracy przy stabilizacji ciała i utrzymania właściwej postawy. Jeżeli potrafimy kontrolować spokojny oddech podczas ćwiczeń, potrafimy również zachować spokój i kontrolę w życiu.

A co z sylwetką? Wciągnięcie brzucha, wydłużenie całego kręgosłupa, ustabilizowanie łopatek pomagają zachować proste plecy i jednocześnie uruchamiają i włączają do pracy głębokie mięśnie naszego centrum (pas mięśni pomiędzy dolnymi żebrami a dołem pośladków), odpowiedzialnych za stabilną, silną i zrównoważoną postawę, które w życiu codziennym są zdecydowanie za mało wykorzystywane. Uruchomienie głębokich mięśni brzucha jest niezbędne do stabilizacji miednicy i kręgosłupa. Stabilne centrum, pomaga wykonywać wszystkie ruchy kończynami w sposób kontrolowany i bezpieczny zwiększając naszą świadomość, pewność i kontrolę nad ciałem.

Mówiąc o centrum należy zwrócić uwagę, że większość ćwiczeń w klasycznym pilatesie wykonuje się z nogami lekko obróconymi na zewnątrz, tak zwanym „pilates V”. Ruch ten angażuje do pracy pośladki, które wspomagają utrzymanie wyprostowanej sylwetki. Poza tym w pilatesie przywracamy równowagę w ciele poprzez uruchamianie mięśni niewykorzystywanych w codziennym życiu, a takimi właśnie są rotatory zewnętrzne nóg. Niestety wynikiem tego często są skręcające się do środka kolana, czy zaniedbane, zwiotczałe pośladki i w konsekwencji osłabienie mięśni odpowiedzialnych za zrównoważoną postawę ciała.

Jeżeli mówimy o pilatesie, mówimy o ruchu. Tempo ćwiczeń wyznacza nasze ciało. Tylko dzięki wsłuchaniu się w jego rytm, możemy znaleźć właściwy balans i koordynację i prawidłowo wykonywać ćwiczenia. Pilates jest jednym ciągiem płynących po sobie ruchów i pozycji. Robiąc przejścia między ćwiczeniami bez tracenia koncentracji na rozluźnianie ciała i „łapanie oddechu” możemy wzmocnić i uelastycznić nasze ciało oraz obudzić jego energetyczny potencjał.

Najważniejszym „składnikiem” receptury pilatesa, jesteśmy my. Nasza motywacja i zaangażowanie aby każde ćwiczenie wykonywać z należytą dbałością i perfekcją. „Po co ćwiczyć pilates?” Wyżej podniesiona noga, czy płaski brzuch to tylko poboczne cele. Pilates przede wszystkim przygotowuje nas na niespodzianki i wyzwania jakie przynosi nam życie i które sami stawiamy przed sobą. Dłuższy spacer po górach, szalona zabawa z dzieckiem na drabinkach czy noszenie ciężkich kartonów przy przeprowadzce. Dłuższa praca przed komputerem po godzinach, cały dzień na obcasach. Tak wygląda nasza codzienność. Warto jest więc znaleźć i poświęcić trochę czasu, aby w „magiczny” sposób uczynić ją łatwiejszą i bardziej zrównoważoną.

 

Joanna Guzik przy współpracy ze Studiem Diamond Pilates

www.diamondpilates.com.pl

 

o Autorze

Autorem artykułu jest Joanna Guzik - Instruktorka Pilates, prowadząca zajęcia Pilates na matach i na sprzęcie



powiadom znajomych o tym artykule:

oceń Artykuł:

Nikt jeszcze nie zagłosował na ten artykuł, bądź pierwszy/pierwsza!



komentarze wspierane przez Disqus

Powered by ArticleMS from ArticleTrader