Albercik.pl - darmowe artykuły na Twoją stronę

Witaj Guest

Szukaj Artykułu:


Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW » Zdrowie » Fitness » Czym jest zmęczenie podczas treningu?

Czym jest zmęczenie podczas treningu?

autor: Tobisz | artykuł do pobrania

zamieszczono: 05.05.2014 18:33, przeczytano razy: 350, słów: 371


To element, który towarzyszy praktycznie każdej dyscyplinie sportu. Nie ma sportowca, który podczas treningów, ważnych zawodów sportowych nie doświadczył zmęczenia lub przemęczenia organizmu.


Z naukowego punktu widzenia zmęczenie to brak zdolności do utrzymania określonego poziomu prędkości lub mocy. Krótko mówiąc oznacza to, że zapas energii zmagazynowanej w formie ATP nie jest wystarczający w stosunku do popytu na energię pracujących mięśni.

Na przykład biegacze w sytuacji, kiedy dopada ich zmęczenie muszą zwolnić tempo biegu, ich mięśnie odmawiają posłuszeństwa. Podobnie jest z piłkarzami, koszykarzami, ale w ich przypadku oprócz zwolnienia tempa gry dochodzi pogorszenie techniki.

Jak w prosty sposób wykryć zmęczenie, przemęczenie?

Jeśli podczas treningu siłowego nie jesteś wstanie sprostać ciężarom, które wcześniej nie sprawiały Ci żadnych trudności to oznacza, że jesteś zmęczony. Obserwuj swój organizm i reaguj w momencie kiedy Twoje subiektywne odczucia pozwalają Ci odczuć, że podczas wykonywania prostych, standardowych ćwiczeń Twoje ręce i nogi są coraz słabsze i odmawiają Ci posłuszeństwa, a Ty masz problem z utrzymaniem odpowiedniej postawy ciała.

Podczas naturalnego zmęczenia Twój organizm ma coraz większe trudności z wykonywaniem ćwiczeń, a każdy ruch jest dla Ciebie strasznie męczący.

Co ma bezpośredni wpływ na uczucie zmęczenia?

- ilość zmagazynowanego glikogenu w mięśniach i wątrobie, przed i po treningu,

- dieta optymalna w  składniki pokarmowe odpowiedzialne za większość funkcji życiowych człowieka,

- odpowiedni dobór możliwości fizycznych do rodzaju treningu,

- zaopatrzenie organizmu w minerały i witaminy,

- poziom nawodnienia organizmu w ciągu dnia, w trakcie treningu, przed i po,

- odpowiednia podaż węglowodanów i aminokwasów,

- właściwa regeneracja organizmu,

- naturalna suplementacja organizmu w sytuacji kiedy nasza dieta nie jest wstanie dostarczyć nam odpowiedniej ilości witamin, minerałów, węglowodanów, aminokwasów itd.

Jeśli zadbamy o wszystkie wyżej wymienione czynniki to zwiększymy swoje fizjologiczne predyspozycje do wykonywania intensywnego wysiłku fizycznego.

Glikogen odpowiedzialny za zmęczenie

To prawda, dzięki glikogenowi zmagazynowanemu w mięśniach i wątrobie jesteśmy wstanie prowadzić intensywny, systematyczny trening. W momencie wyczerpania jego zapasów poziom efektywności naszego organizmu automatycznie spada. 

o Autorze

Tobiasz Duda



powiadom znajomych o tym artykule:

oceń Artykuł:

Nikt jeszcze nie zagłosował na ten artykuł, bądź pierwszy/pierwsza!



komentarze wspierane przez Disqus

Powered by ArticleMS from ArticleTrader