Albercik.pl - darmowe artykuły na Twoją stronę

Witaj Guest

Szukaj Artykułu:


Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW » Zdrowie » Dieta » Najważniejsze zasady zdrowego żywienia

Najważniejsze zasady zdrowego żywienia

autor: mentos | artykuł do pobrania

zamieszczono: 25.03.2012 11:38, przeczytano razy: 751, słów: 566


Prawidłowa dieta jest niezwykle ważna, ponieważ wpływa bezpośrednio na zdrowie kobiety. Przestrzeganie najważniejszych zasad dotyczących żywienia, pozwoli ci na utrzymanie prawidłowej wagi, pozbycie się balastu kilogramów oraz dostarczenie organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Co najważniejsze, prawidłowe nawyki i zasady należy wpajać już od najmłodszych lat, aby dziecko miało podstawę do późniejszego zdrowego życia.


Przede wszystkim najważniejszą zasadą jest dokładne mycie rąk przed posiłkiem. Ta zasada jest częstym powodem do drwin, a wielu z nas jej nie przestrzega. To błąd. Przestrzeganie zasad higieny  jest podstawą do zdrowego życia. Zasadę tę należy wprowadzić już od momentu karmienia dziecka, a z pewnością od momentu, gdy maluch je samodzielnie. Jeśli rodzice dają właściwy przykład swojemu dziecku i przypominają mu o tej ważnej czynności, w przedszkolu maluch będzie świecił przykładem swoim rówieśnikom. Inną bardzo ważną zasadą, którą należy wprowadzić jest jedzenie w ciągu dnia pięciu posiłków dziennie. Jest to o tyle istotne, gdyż porcje nie powinny być zbyt duże, a jedzenie posiłku co 3 – 4 godziny wyklucza głód. Ponadto taka forma serwowania posiłków wyklucza ewentualne podjadanie słodyczy i innych tuczących przekąsek. A systematyczne dostarczanie energii w postaci posiłku pozwala na zużywanie energii, a nie magazynowanie jej w postaci dodatkowych centymetrów w biodrach czy brzuchu.

Należy pamiętać, że wartość energetyczna poszczególnych posiłków nie powinna być taka sama. Najpożywniejszy powinien być obiad. Dostarczające dużo energii powinno być również śniadanie oraz kolacja, a drugie śniadanie i podwieczorek powinno przybierać formę przekąski. Pięć posiłków w ciągu dnia to nie wszystko. Bardzo ważne jest to, aby były one jedzone o stałych porach. Zmienianie rytmu posiłków rozregulowuje pracę układu trawiennego oraz wprowadza chaos. Jedzenie posiłków o stałych porach wpływa na cały harmonogram dnia, co jest pozytywne zwłaszcza w życiu kilkulatka. O tej zasadzie warto pamiętać zawsze. Również dziecko na wakacjach potrzebuje stałych punktów dnia.

Zasiadając przy wspólnym stole warto jeść powoli i spokojnie. Pozwala to na uzyskanie uczucie sytości znacznie szybciej, niż podczas szybkiego zjadania posiłku. Miła i spokojna atmosfera podczas wspólnych posiłków pozwoli zaobserwować reakcję dziecka na nowe produkty i wykluczenie ewentualnych alergii pokarmowych. Istotnym produktem, który powinien być obecny w diecie dziecka jest nabiał. Mleko i jego przetwory są źródłem wapnia oraz pełnowartościowego białka. Oba te składniki budują kości i wzmacniają szkielet człowieka. Zdarza się, że dziecko nie toleruje mleka. Wtedy należy uwzględnić w przepisach dla małych dzieci jogurty, maślanki i kefiry. Innymi ważnymi produktami, które są niezbędne do prawidłowego rozwoju są ryby, mięso i jaja. Produkty te dostarczają białka zwierzęcego, witaminę D, witaminy z grupy B oraz biopierwiastków. Komponując codzienne posiłki nie wolno zapominać o pełno zbożowym pieczywie, kaszach, oraz makaronach razowych. Produkty te są bogatym źródłem błonnika, żelaza, cynku i magnezu, a także witamin E i grupy B. Choć często sięgamy po bułki i chleb pszenny, lepiej zrezygnować z nich na rzecz pełnoziarnistych produktów. Białe pieczywo jest wypiekane z białej mąki, która pozbawiona jest cennych składników.

Stosując się do powyższych zasad gwarantujemy sobie zdrowe ciało. Systematycznie spożywane, niewielkie posiłki zapobiegają nadwadze zarówno u dorosłych jak i dzieci. Uzupełnieniem zdrowego żywienia jest codzienna, systematyczna aktywność fizyczna.

o Autorze

N.I.



powiadom znajomych o tym artykule:

oceń Artykuł:

Nikt jeszcze nie zagłosował na ten artykuł, bądź pierwszy/pierwsza!



komentarze wspierane przez Disqus

Powered by ArticleMS from ArticleTrader