Albercik.pl - darmowe artykuły na Twoją stronę

Witaj Guest

Szukaj Artykułu:


Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW » Praca » Rekrutracja pracowników. Przygotowanie do rekrutacji

Rekrutracja pracowników. Przygotowanie do rekrutacji

autor: Lukaszluk | artykuł do pobrania

zamieszczono: 19.11.2014 18:37, przeczytano razy: 380, słów: 450


Rekrutacja pracowników to jedno z ważniejszych zadań, jakie odbywają się w ramach działów zarządzania zasobami ludzkimi czy też w firmach zajmujących się rekrutacją.


Waga rekrutacji wynika między innymi z faktu, że nieobsadzone stanowiska pracy generują koszty. Dana firma nie może dynamicznie się rozwijać bez wykwalifikowanych specjalistów.

W przypadku potrzeby pozyskania nowego pracownika do organizacji, osoby odpowiedzialne za rekrutacje, powinny podejść do tego zadania w sposób projektowy. Rekrutacja pracowników to projekt, który posiada kilka etapów:

 

  1. Przygotowanie dokładnego opisu stanowiska pracy. Jest to w zasadzie podstawa. Rekruter wraz z osobą, która zgłasza zapotrzebowanie na danego specjalistę, powinien określić zestaw cech i kwalifikacji, jakie powinny posiadać kandydaci. Opis powinien być zrozumiały dla wszystkich zainteresowanych stron; powinien obejmować wszystkie wymagania na danym stanowisku. Opis stanowiska pracy powinien również uwzględniać realia rynku pracy – nie może wymagać od potencjalnych kandydatów posiadania sprzecznych ze sobą kwalifikacji, czy też wymagać kwalifikacji niezwiązanych z danym stanowiskiem. Dobrze stworzony opis stanowiska pracy wpływa na jakość kolejnych kroków w procesie rekrutacji. Warto zatem sporządzić go w sposób właściwy.
  2. Sposób dotarcia do potencjalnych kandydatów. Rekruter powinien określić, w jaki sposób chce dotrzeć ze stworzonym opisem stanowiska pracy do zainteresowanych i spełniających wymagania kandydatów. Najbardziej popularnym sposobem jest rekrutacja pracowników za pośrednictwem portali ogłoszeniowych. Organizacja poszukująca pracownika, publikuje ogłoszenie, które jest powszechnie dostępne. Osoby szukające pracy zbieżnej z poszukiwanymi kwalifikacjami trafiają na takie ogłoszenie i decydują o chęci aplikowania i tym samym uczestniczenia w procesie rekrutacji. Metoda jest skuteczna, jeżeli poszukiwani kandydaci (i tym samym ich kwalifikacje) są powszechnie dostępne. W takim przypadku pozyskanie do dalszego procesu odpowiednich kandydatów może być stosunkowo łatwe.
  3. Wstępna selekcja napływających kandydatur. To kolejny etap w procesie rekrutacji pracowników. Rekruter ma za zadanie przejrzeć nadesłane dokumenty aplikacyjne i dokonać selekcji kandydatów pod kątem ich uczestniczenia w kolejnych etapach rekrutacji. Jest to zadanie bardzo żmudne, często związane z przejrzeniem kilkuset aplikacji. Rekruter powinien wybrać takie kandydatury, które w największym stopniu odpowiadają wymaganiom zdefiniowanym przy okazji tworzenia opisu stanowiska pracy.
  4. Po wybraniu kandydatur, które na pierwszy rzut oka spełniają wymagania związane z danym stanowiskiem pracy, przychodzi czas na przeprowadzenie rozmów rekrutacyjnych. To czas, kiedy rekruter ma możliwość bezpośredniej rozmowy z kandydatem. Może ocenić jego zachowanie, zadać pytania dotyczące jego kwalifikacji, czy też sprawdzić umiejętności. To czas, kiedy rekruter może opisać stanowisko pracy, przedstawić firmę.

Rekrutacja to złożony i trudny proces. Z tego też powodu do jego realizacji powinny być dedykowani specjaliści, którzy potrafią pozyskiwać wykwalifikowanych pracowników na wakujące stanowiska pracy.

o Autorze

Maciej Kiziński - Doświadczony HH z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu skomplikowanych procesów rekrutacyjnych zarówno dla poslkich jak i międzynarodowych organizacji.



powiadom znajomych o tym artykule:

oceń Artykuł:

Nikt jeszcze nie zagłosował na ten artykuł, bądź pierwszy/pierwsza!



komentarze wspierane przez Disqus

Powered by ArticleMS from ArticleTrader