Albercik.pl - darmowe artykuły na Twoją stronę

Witaj Guest

Szukaj Artykułu:


Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW » Biznes » Sprzedaz » Wygląd ma znaczenie!

Wygląd ma znaczenie!

autor: Anna Król | artykuł do pobrania

zamieszczono: 19.02.2013 11:13, przeczytano razy: 694, słów: 358


Jak Cię widzą, tak Cię piszą – to prawda, którą każdy z nas słyszy od najmłodszych lat. Już przedszkolakom wpaja się kardynalne zasady schludnego, porządnego wyglądu: uprasowane ubranie, czyste paznokcie, starannie uczesane włosy.


Nic dziwnego, rodzice chcą przy każdej okazji chwalić się swoimi pociechami, a przez otoczenie są oceniani również na podstawie wyglądu i zachowania podopiecznych, zaś umorusane dzieciaki nie są najlepszym świadectwem.

Siła subiektywizmu

To naturalne, że oceniamy nowopoznane osoby po wyglądzie – robimy to mimowolnie, ponieważ jesteśmy wzrokowcami, a powierzchowność człowieka to pierwsze, co narzuca się naszej percepcji. Zdarza się, że czyjś wygląd budzi w nas jakieś skojarzenia, pozytywne lub pejoratywne, na przykład z dawnym znajomym – takie subiektywne odczucia mają duży wpływ na naszą ocenę i trudno się ich pozbyć. Innym czynnikiem, który waży na postrzeganiu nowopoznanych osób, są stereotypy. Każdy z nas jest w pewnym stopniu ich niewolnikiem, dotyczą na przykład osób otyłych, rudzielców czy okularników. Przy bliższym poznaniu pewne niezbyt reprezentatywne cechy zewnętrzne odchodzą na dalszy plan, jednak jest wiele sytuacji życiowych (rozmowa kwalifikacyjna, spotkanie biznesowe), gdy liczy się tak zwane pierwsze wrażenie – dobre może zdziałać cuda, złe wszystko zepsuć.

Powierzchowność rzeczy martwych

Efekt pierwszego wrażenia dotyczy nie tylko ludzi, ale także zwierząt (nieatrakcyjny kundel z początku odpycha, ale może się okazać przemiłym pieszczochem), a nawet budynków, wnętrz, ulic i całych miast. Działania zwane merchandising w sklepie czy centrum handlowym dążą do stworzenia pozytywnego wrażenia, które przyciągnie uwagę, zachęci do wstąpienia do środka i zrobienia zakupów. Efektownie odnowione kamienice, czyste chodniki i ładne skwerki kreują dodatni wizerunek miasta i przyciągają turystów. Stylowo urządzone mieszkanie sąsiada, prócz odrobiny zazdrości, budzi uznanie dla jego gustu, zaś zadbany, wypucowany samochód to wizytówka kierowcy. Chcemy, by na zewsząd otaczało nas to, co estetyczne i przyjemne.

Na to, jaką aparycją obdarza nas natura, nie mamy wielkiego wpływu, możemy natomiast pracować nad tym, by eksponować nasze zalety, odwracając tym samym uwagę od mankamentów. Pamiętając, że na nasz wizerunek wpływa bardzo wiele czynników, warto dbać o wszystko, co jest nasze – dom, auto czy miejsce pracy.

 

o Autorze

Anna Król



powiadom znajomych o tym artykule:

oceń Artykuł:

Nikt jeszcze nie zagłosował na ten artykuł, bądź pierwszy/pierwsza!



komentarze wspierane przez Disqus

Powered by ArticleMS from ArticleTrader