Albercik.pl - darmowe artykuły na Twoją stronę

Witaj Guest

Szukaj Artykułu:


Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW » Biznes » Small-biznes » Dlaczego sprzedajemy ze stratą?

Dlaczego sprzedajemy ze stratą?

autor: autobusy_kraków | artykuł do pobrania

zamieszczono: 08.10.2013 13:45, przeczytano razy: 721, słów: 332


Nie tak dawno temu media wiele czasu poświęcały problemom przy budowie polskich autostrad. Najczęstszą przyczyną takich patalogii było błędne postępowanie przetargowe, w którym jedynym kryterium jest cena. Im niższa, tym lepsza.


Jako mały przedsiębiorca nigdy nie zaprzątałem sobie głowy przetargami czy innymi konkursami ofert. Mechanizm działania mojej firmy był prosty. Klient dzwonił i pytał o cenę, a następnie potwierdzał rezerwację bądź ją anulował. W miarę jednak rozwoju działalności, zwiększenia floty pojazdów oraz liczby pracowników postanowiłem bardziej aktywnie pozyskiwać zlecenia.

Wystartowałem w związku z tym w przetargu. Rzecz dotyczyła oczywiście zamówienia na przewozy autokarowe, a konkretnie przewozy drużyn koszykówki i siatkówki. Dokładnie zapoznałem się ze specyfikacją przetargu, który wymagał, aby dysponować kilkoma pojazdami o różnej liczbie miejsc pasażerskich w zależności od miejsca rozgrywania meczów. Następnie zebrałem niezbędne dokumenty i osobiście zawiozłem zamkniętą kopertę do siedziby klubu. Chwilę później nastąpiło komisyjne otwarcie kopert.

Spośród dziewięciu przedsiębiorców, którzy przystąpili do przetargu aż pięciu zaproponowało stawki, które nie zapewniają nawet pokrycia kosztów realizacji zamówienia. Jak nie trudno zgadnąć przetarg wygrał najlepszy z owych pięciu. Cena przez niego zaproponowana nie wystarcza nawet na pokrycie kosztów paliwa nie mówiąc o innych wydatkach jak opłaty drogowe, pensje kierowców, amortyzacja, serwis czy wymiana szybko zużywających się części.

Do dzisiaj nie mogę zrozumieć motywacji przedsiębiorców, którzy oferują wykonanie usługi ze stratą. Czy w tym przypadku zawinił zbyt skomplikowany opis warunków przystąpienia do przetargu, którego poszczególne osoby nie były w stanie zrozumieć? Czy też założono, że klub nie będzie wymagał w trakcie realizacji tych warunków, które zostały zapisane w kontrakcie, a zadowoli się autobusami o niższym standardzie? Jest to zagadka, której rozwiązanie czas pokaże. Jednak wnioski można i powinno się wyciągać już dzisiaj. Cena nie jest najważniejszym kryterium przy wyborze ofert.

o Autorze

Paweł Kahan, przedsiębiorca, absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, a obecnie doktorant na wspomnianej uczelni. Na codzień zajmuje się wynajmem autokarów.



powiadom znajomych o tym artykule:

oceń Artykuł:

Nikt jeszcze nie zagłosował na ten artykuł, bądź pierwszy/pierwsza!



komentarze wspierane przez Disqus

Powered by ArticleMS from ArticleTrader